خرید پیچ و مهره گالوانیزه

خرید پیچ و مهره گالوانیزه

برای وصل کردن و بستن فلنج ها به همدیگر به کار می رود. در پروژه ها و صنایع مختلف، فلنج ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند.

اما فلنج ها تنها زمانی می توانند کارآمد باشند که با پیچ و مهره به هم وصل شوند. زیرا فلنج ها خود توانایی این را ندارند که اتصالات را به وجود بیاورند.

پیچ و مهره های گالوانیزه یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین انواع پیچ و مهره ها هستند که قابلیت های فراوانی دارند.

این پیچ و مهره ها در انواع مختلفی تولید می شوند. در این مقاله می خواهیم به خرید پیچ و مهره گالوانیزه فلنج و معرفی استانداردها و انواع آن بپردازیم.

پیچ و مهره های فلنج

خرید پیچ و مهره گالوانیزه

خرید پیچ و مهره گالوانیزه

در بخش قبل گفتیم که خرید پیچ و مهره گالوانیزه برای فلنج ضروری است.

اما فلنج چیست و چه کاربردی دارد؟ فلنج ها، صفحات دایره ای شکل و دیسک مانندی هستند که از جنس فولاد و یا آلیاژهایی از چدن و استیل ساخته می شوند.

روی این صفحات، سوراخ هایی وجود دارد که برای وارد شدن پیچ و مهره ها درون آن تعبیه شده اند.

فلنج ها برای وصل کردن تجهیزات و قطعات مختلف همانند وصل کردن لوله ها به کار می روند.

خرید پیچ و مهره گالوانیزه نیز جهت وصل کردن دو عدد فلنج به هم کاربرد دارد. این پیچ ها درون سوراخ های فلنج قرار می گیرند.

اهمیت استفاده از پیچ و مهره های فلنج

خرید پیچ و مهره گالوانیزه برای وصل کردن فلنج ها به هم دارای اهمیت فوق العاده ای است.

در واقع فلنج ها برای اتصالاتی به کار می روند که امکان باز و بسته کردن ان ها وجود داشته باشد.

مثلا در یک اتصال لوله به جای استفاده از جوشکاری، از فلنج بهره می برند.

فلنج ها خاصیت باز و بسته بودن خودشان را مدیون پیچ و مهره های گالوانیزه هستند.

یعنی با وارد کردن پیچ و مهره ها و محکم کردن آن ها، فلنج ها با استحکام زیادی به هم وصل می شوند. با باز کردن پیچ و مهره ها نیز امکان باز کردن فلنج و جدا کردن اتصال وجود خواهد داشت.

انواع پیچ و مهره گالوانیزه برای بستن فلنج ها

 

انواع پیچ و مهره گالوانیزه برای بستن فلنج ها

خرید پیچ و مهره گالوانیزه برای فلنج باید بر اساس سوراخ های فلنج و تعداد آن ها صورت گیرد. مثلا ممکن است یک فلنج شش عدد سوراخ و یک نوع فلنج دیگر هشت عدد سوراخ داشته باشد. همچنین شکل این سوراخ ها ممکن است با هم فرق کند. بنابراین می توان گفت نوع فلنج به نوعی تعین کننده نوع پیچ و مهره گالوانیزه به کار رفته برای آن است. از این رو در ادامه به چندی از انواع پیچ و مهره فلنج اشاره می کنیم.

  • گلودار
  • رزوه ای
  • لپ جوینت
  • گردن جوشی
  • کاهنده
  • ساکت ولد
  • جوشی سوکتی
  • کور
  • حلقه مشترک

استانداردهای پیچ و مهره برای فلنج

اگر قصد خرید پیچ و مهره گالوانیزه فلنج را دارید باید از استانداردهای آن با خبر باشید. تعداد سوراخ های فلنج، کلاس فشار فلنج و فاصله سوراخ های دو عدد فلنج تاثیر مهمی در نحوه انتخاب پیچ و مهره مناسب دارد. طول پیچ در استاندارد ASME B16.5 تعریف شده است. در واقع اگر طول پیچ به صورت مناسب انتخاب نشود، فلنج ها به صورت محکم به هم متصل نمی شوند. مثلا در پیچ های کوتاه، فضای کافی برای وصل کردن مهره ها باقی نمی ماند. در نتیجه اتصالات محکمی نخواهیم داشت.

استاندارد رزوه های پیچ و مهره گالوانیزه

در خرید پیچ و مهره گالوانیزه برای فلنج مورد دیگری که لازم است بسیار به آن توجه کنید، استاندارد رزوه های پیچ است. استاندارد رزوه های پیچ به صورت ASME B1.1 Unified Inch Screw Thread تعریف شده اند. در این پیچ ها، رزوه ها به شکل V مانند بوده و دارای زاویه 60 درجه هستند. تولید و رسیدگی به رزوه های متقارن آسان تر از انواع نامتقارن است. مهره های شش گوش دارای استانداردهای ASME B1.1 و ASME B18.2.2 هستند.

استاندارد جنس پیچ و مهره برای بستن فلنج

خرید پیچ و مهره گالوانیزه فولادی از انواع دیگر جنس ها بسیار متداول تر است. زیرا پیچ و مهره ها فولاد گالوانیزه دارای استحکام، مقاومت و طول عمر بسیار بالا در مقایسه با مواد دیگر می باشند. جنس پیچ و مهره در استانداردهای مختلف ASTM تعریف می شود و دارای درجه های مختفی است. استاندارد ASTM A193 مربوط به آلیاژ فولاد ضدزنگ و ASTM A194 شامل فولاد ضدزنگ کربن، آستنیتی و مارتنزیتی می شود.

انواع سایزهای پیچ در قطرها و طول های مختلف

یکی از مزایای خرید پیچ و مهره گالوانیزه، وجود تنوع در سایزها و ابعاد این پیچ و مهره ها می باشد. اگر این پیچ و مهره ها برای وصل کردن فلنج ها به کار روند، باید به سایز سایز فلنج ها و قطر سوراخ آن ها دقت کرد. زیرا خرید پیچ و مهره گالوانیزه باید متناسب با کلاس فشار فلنج صورت گیرد. پیچ و مهره 16 یکی از متداول ترین انواع پیچ و مهره های گالوانیزه است. قیمت پیچ و مهره 16 بیشتر از پیچ و مهره هایی با قطر کمتر می باشد. در ادامه به معرفی خرید پیچ و مهره گالوانیزه در انواع قطرها و طول ها می پردازیم.

خرید پیچ و مهره گالوانیزه در انواع قطرها

خرید پیچ و مهره گالوانیزه در انواع قطرها

خرید پیچ و مهره گالوانیزه در قطرهای مختلف صورت می گیرد. در واقع این پیچ ها در قطرهای 3 میلی متری تا 48 میلی متری موجود هستند. برای اندازه گیری قطر یک پیچ، فاصله میانی رزوه های بیرونی پیچ در نظر گرفته می شود. به زبانی دیگر، قطر یک پیچ مربوط به حداکثر قطر آن پیچ است. پیچ هایی با قطر بزرگ تر دارای استحکام، مقاومت و کلاس فشار بالاتری هستند. استانداردترین قطر پیچ، پیچ های 16 می باشد. هر چه قطر یک پیچ بیشتر باشد، قیمت خرید آن نیز افزایش پیدا می کند. مثلا قیمت پیچ و مهره 16 تقریبا دو برابر پیچ و مهره 8 می باشد.

پیچ و مهره فلنج در طول های مختلف

میزان طول پیچ یکی از مهم ترین پارامترها در خرید پیچ و مهره گالوانیزه است. پیچ ها در طول های مختلف از 4 میلی متر تا 200 میلی متر ساخته می شوند. انتخاب پیچ کوتاه برای فلنج باعث می شود که مهره به خوبی نتواند داخل پیچ قرار گیرد. بنابراین اتصال مطمئنی به وجود نمی آید. همواره پیچ هایی با طول بیشتر، دارای ایمنی بالاتری هم هستند. زیرا مهره ها به خوبی با پیچ چفت می شوند و اتصال بسیار محکمی به وجود می آید.

جدول پیچ های آهنی در وزن های مختلف

جدول پیچ های آهنی در وزن های مختلف

در خرید پیچ و مهره گالوانیزه برای فلنج، پیچ های آهنی نقش مهمی دارند. تولیدکنندگان، برای افزایش مقاومت پیچ های آهنی در برابر عوامل محیطی و افزایش دوام آن ها، پیچ ها را گالوانیزه می کنند. پیچ های آهنی را با یک لایه فلز روی می پوشانند. این گونه پیچ آهنی کاملا ضد زنگ می شود. پیچ آهنی قیمت بسیار کمتری در مقایسه با پیچ های فولادی گالوانیزه دارد اما در عوض استحکام و کلاس فشار آن نیز پایین تر است. پیچ های آهنی در مقایسه با پیچ های فولادی وزن کمتری دارند.

اطلاع در مورد وزن پیچ آهنی در هنگام خرید آن بسیار مهم می باشد. زیرا وزن عامل مهمی در قیمت خرید پیچ و مهره گالوانیزه است. هر چه قطر و طول یک پیچ بیشتر باشد، وزن آن بیشتر بوده و قیمت آن نیز بالاتر می رود. مثلا قیمت پیچ و مهره 16 به دلیل وزن بیشتر نسبت به قیمت پیچ و مهره 10 بیشتر است. در ادامه جداول مربوط به وزن پیچ های آهنی را مشاهده می کنید.

 

 

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی